sábado, 11 de enero de 2020

Curs GESTIÓ PERSONAL

Hola a tots/es!
Comencem 2020 i una nova edició del curs de Gestió Personal que fem al Guinardó.
Aquest trimestre les dates proposades són:
Data inici: Dimarts 21 – Gener - 2020
Data finalització: Dimarts 10 – Març- 2020
Durada: 8 sessions de 1 h. 30 min. Total: 12 hores
Les sessions són cada dimarts de 19, 15 h a 20, 45 h.
Matrícula: 45 €
Lloc: Coworking Guinardó. C/ Garrotxa 25 – 27. 08041 BCN
(A 5 minuts de Metro L4 i L5 “Maragall”)


PROGRAMA
Pensar la vida o viure la vida?
Què en podem esperar de l’acceptació?
Qüestions pràctiques que poden facilitar el canvi.


Algunes de les qüestions que ens plantegem són:
Com condiciona l’experiència la mirada que tenim de nosaltres mateixos?
Què hi ha de propi i què hi ha d’après en la manera de veure’ns i viure’ns?
Ens podem obrir a mirades alternatives?
Quin és el pes del pensament i el llenguatge en la nostra experiència?
Quines diferències hi ha entre pensar la vida i viure la vida?
Què es vol dir quan es parla d’anar més enllà del pensament?
On rau el poder de l’acceptació?
Podem entendre l’acceptació com un factor anti-estrès i protector del sofriment?
A quins nivells diferents pot actuar l’acceptació?
Els canvis que fem, són sempre un procés?
Què ens pot ajudar a crear condicions per facilitar el canvi?

Nota: si esteu interessats en assistir, s'agraeix notificació prèvia a fjfllb@gmail.com, a fi de poder facilitar el material dels continguts del curs.

jueves, 13 de junio de 2019

Memoria implícita i vivències primerenques


A propòsit de la memòria implícita i la importància de les experiències primerenques reproduim les següents paraules del Dr. Gabor Maté:
"Hay una manera significativa en la que las experiencias tempranas moldean el comportamiento adulto. Incluso y especialmente aquellas experiencias tempranas de las que no hay ningún recuerdo.
Resulta que hay dos tipos de memoria. Existe una memoria explícita que se da cuando se pueden recordar hechos, detalles, episodios, circunstancias.
Pero la estructura cerebral llamada hipocampo, que es la que codifica el recuerdo,  ni siquiera comienza a desarrollarse plenamente hasta el año y medio y no está completamente desarrollado hasta mucho después. Por esa razón casi nadie tiene ningún recuerdo anterior a los 18 meses.
Pero hay otro tipo de memoria llamada memoria implícita que es, de hecho, una memoria emocional, en la que el impacto emocional y la interpretación que el niño hace de esas experiencias emocionales se fijan en el cerebro en forma de circuitos nerviosos listos para dispararse sin un recuerdo específico.           
Por dar un ejemplo, las personas que son adoptadas tienen muy a menudo un sentimiento permanente de rechazo. No pueden recordar la adopción. No pueden recordar la separación de la madre biológica porque no hay nada ahí con que recordar. Pero la memoria emocional de separación y rechazo está profundamente grabada en sus cerebros. Por lo tanto, son mucho más propensos a experimentar una sensación de rechazo y un gran trastorno emocional cuando perciben que son rechazados por otras personas.
Esto no es exclusivo de quienes son adoptados, pero es particularmente fuerte en ellos debido a esta función de la memoria implícita.
Las personas que son adictas, según todas las investigaciones y mi experiencia, prácticamente todos los adictos extremos sufrieron considerables abusos de niños o padecieron severas pérdidas emocionales. Sus memorias emocionales o implícitas son las de un mundo que no es seguro y que no ayuda, con cuidadores en quienes no se podía confiar y relaciones que no son lo bastante seguras como para abrirse y volverse vulnerables. Por ello sus respuestas tienden a ser mantenerse separados de relaciones realmente íntimas, no confiar en cuidadores, médicos  y otras personas que están tratando de ayudarlos y, generalmente, ver el mundo como un lugar inseguro. 
Y ésa es estrictamente una función de la memoria implícita, la cual a veces tiene que ver con incidentes que ni siquiera recuerdan".



viernes, 29 de marzo de 2019

Desactivació (I)


La música és un estímul molt poderós. 
Ella té la capacitat d’ajudar-nos a canviar els nostres estats interns.                                 
Una música determinada, en un moment determinat, pot ajudar-nos a desactivar-nos i a tornar a la zona d’activació fisiològica òptima. 

Bernward Koch - Anthem

jueves, 6 de diciembre de 2018

Els nens són savis (I)

Heus aquí un nen jugant. 
Plenament atent al que fa, 
centrat per complert en el moment present, 
amb plena acceptació. 
Està doncs fent mindfulness
Potser doncs, 
més que ensenyar-los a ells a fer mindfulness
podem aprendre'n nosaltres, o reaprendre'n, 
observant-los.


domingo, 25 de noviembre de 2018

Educació: Mirades crítiques (II)


Entenem com un denominador comú de totes les mirades crítiques en relació als sistemes educatius dominants el fet fiar-se de la naturalesa del nen, de confiar plenament en ell en lloc de dubtar d'ell, d'acceptar-lo incondicionalment  en lloc de qüestionar-lo, d’afirmar-lo en lloc de negar-lo, de deixar-li la iniciativa en lloc d'apostar per l'intervencionisme arbitrari, d’acompanyar-lo en el seu camí en lloc de dissenyar-li la ruta.

miércoles, 21 de noviembre de 2018

Educació: Mirades crítiques (I)

En societats estructurades a partir de sistemes jeràrquics de poder, que són la immensa majoria, seria ingenu pensar que les elits, aquells que ostenten el poder, estaran per la feina de proposar sistemes educatius que fomentin el desenvolupament de ciutadans lliures, autònoms i emancipats. Els seus interessos s'oposen frontalment al que proposava el naturalista i filòsof anglès Herbert Spencer al segle XIX, quan deia: "L'objecte de l'educació és formar éssers aptes per a governar-se a si mateixos, i no per ser governats pels altres".


viernes, 12 de octubre de 2018

La qüestió del vincle (IV)


Sent, òbviament, el vincle segur el tipus de vincle més desitjable, s'ha intentat determinar quines característiques o factors es troben en la seva base. En aquest sentit s'ha proposat que l'origen d'aquest tipus de vincle es troba en l'èxit de la interacció entre cuidadors i nen, en la intimitat aconseguida, en la disponibilitat i accessibilitat dels cuidadors, en la resposta ràpida, afectiva i eficaç a les demandes del nen i en la coherència de les relacions. S'entén que és d’aquesta manera com els nens aprenen a sentir-se segurs i estimats, a saber-se valuosos i a confiar en els altres. Més en concret, s'han descrit com a característiques de les mares que proporcionen aquest vincle segur:
• Ser cooperadores i respectar la autonomia del nen.
• Acceptar de bon grat tenir-ne cura i manifestar plaer en aquesta activitat.
• Ser sensibles i estar atentes i adaptar-se a les necessitats del nadó.
• Romandre accessibles estant sempre pendents del nen.
Per a la psicòloga Mary Ainsworth, una de les figures pioneres i centrals en l'estudi del vincle, "l'aspecte més important de la conducta materna comunament associat amb la dimensió seguretat - inseguretat del vincle, que es manifesta de diferents maneres i en diferents situacions, és la sensibilitat materna davant els senyals i comunicacions del nadó".
Per sensibilitat parental s'entén la percepció consistent dels missatges del nadó, una interpretació precisa d'aquests missatges i una resposta contingent i apropiada als mateixos, el que promou interaccions sincròniques, oportunes i profitoses.
En la nostra opinió, un aspecte clau que proporciona el vincle segur rau en el fet de no interferir en la manifestació de la pròpia naturalesa del nen. El nen és validat i acceptat incondicionalment, i no és qüestionada la seva forma genuïna de ser. D'aquesta manera, sense la intromissió de codis arbitraris, se l'acompanya en el seu procés de maduració. Si tot va bé, el flux vital no s'interromp, la força vital no és bloquejada, la naturalesa del nen no s'invalida.
El camí cap el desenvolupament del seu màxim potencial es troba lliure d’obstacles.


domingo, 23 de septiembre de 2018

D'ambients que ajuden


El "verdader self" i el "fals self" són conceptes creats pel pediatra i psiquiatra anglès Donald Winnicott per conceptualitzar dos desenvolupaments possibles del nadó. Es relacionen amb la possibilitat del nadó de tenir una vivència autèntica gràcies a l'adaptació que l'ambient pot fer a les seves necessitats o l'opció problemàtica en que és el nadó qui s'ha d'adaptar a l'ambient tenint en compte que aquest no ho fa amb ell, generant així una vida reactiva i no espontània. 
L'origen del self verdader és el gest espontani del nen reflectit per la seva mare mentre que el fals self, sempre reactiu, tindrà el seu origen en la relació d'acatament al gest de la mare, sobretot si aquest és imprevisible. 
Quan en el marc dels intercanvis primerencs els interessos i necessitats del cuidador predominen sistemàticament sobre els del cuidat, aquest, en la situació de dependència vital en la que es troba, no té més remei que adaptar-s’hi. El cost de la factura que es paga per això és caríssima: la desconnexió amb un mateix.
Cada necessitat real de l’infant no atesa  o cada negació injusta va en la línia de la seva invalidació. I de la invalidació es pot passar a l’auto-invalidació, que és segons la psicòloga Marsha Linehan, l'adopció o assumpció com a pròpies de les característiques d'un entorn invalidant.
El concepte de mare suficientment bona, elaborat també per Winnicott a la dècada dels cinquanta del segle passat, és un dels punts forts de la seva teoria. Amb aquesta expressió descriu a la mare comuna i corrent, capaç d'acomodar-se a les necessitats del nadó. És la mare que satisfà les necessitats elementals del nadó en el seu estat de dependència absoluta. Una mare que té una capacitat de realitzar una adaptació activa, viva i sensible a les necessitats del seu fill; una mare dedicada a la criança del seu fill. La mare que falla d'una manera fiable; no de manera caòtica.


sábado, 9 de junio de 2018

Resiliència. Boris Cyrulnik


Boris Cyrulnik és un referent en el tema de la resiliència. En aquesta entrevista en comenta alguns dels aspectes claus.

"… la mayoría de las veces hay que llegar a la catástrofe para crear otra manera de vida".
Boris Cyrulnik
                                       

miércoles, 11 de abril de 2018

Palabras de un maestro


"El principal deber de esta escuela es el de producir esclavos asalariados y obedientes.
Yo me paso la vida enseñándoos cosas que no tienen valor alguno.
Os enseño grandes divisiones con cifras que representan dinero que puede ser contado.
Mi tarea es la de procurar que aprendáis a leer y a escribir de manera que paséis a manos de esos grandes maestros, los magnates, que son dueños de la prensa, para que vosotros aceptéis lo que ellos quieran.
Aprenderéis a apreciar el hecho de que unos disparos hechos en un apartamento de West End son de mucho mayor impacto que las condiciones en que se encuentra la clase trabajadora de la India.
Mi cometido es el de disciplinaros para obligaros a que me respetéis porque yo represento a la autoridad y porque vosotros os pasaréis la vida obedeciendo a la autoridad.
Al llamarme "señor" os estáis preparando para vuestra vida de inferioridad y servilismo.
Si os hablo sobre el  Imperio, lo hago con la esperanza (no mía, por cierto) de que llegaréis a ser buenos patriotas y de que moriréis gustosamente para proteger al gran imperio que está más allá de las paredes que vosotros tenéis siempre a la vista.
En resumen, muchachos, de vosotros depende que nuestro sistema de clase capitalista, de ricos y pobres, de explotadores y explotados, continúe hacia un éxito mayor."
Alexander S. Neill

jueves, 5 de abril de 2018

Síndrome de Estocolmo e infancia en barriles de vinagre.


El 23 de agosto de 1973, en Estocolmo, capital de Suecia, tuvo lugar un atraco con rehenes. Jan Erik Olsson, un presidiario de permiso entró en el banco Kreditbanken de Norrmalmstorg, en el centro de la ciudad. Al ser alertada la policía, dos oficiales llegaron de forma casi inmediata. El atracador hirió uno de ellos y mandó al segundo sentarse y cantar. Había tomado cuatro rehenes y exigió tres millones de coronas suecas, un vehículo y dos armas. El gobierno se vio obligado a colaborar y le concedió llevar a Clarck Olofsson, amigo del delincuente. Así comenzaron las negociaciones entre el atracador y la policía. Ante la sorpresa de todos, Kristin Ehnmark, una de los rehenes, no sólo mostraba su temor a una actuación policial que acabara en tragedia sino que llegó a resistirse a la idea de un posible rescate. Según decía, se sentía segura.
Después de seis días de retención y amenazas por parte del secuestrador, del lado del cual se puso Ehnmark, la policía decidió actuar y se produjo la rendición. Nadie resultó herido. Durante todo el proceso judicial, los secuestrados se mostraron reacios a testificar contra los que habían sido sus captores y aún hoy manifiestan que se sentían más aterrados por la policía que los ladrones que los retuvieron. El criminólogo Nils Bejerot acuñó poco después y consecuencia de aquel caso, el término Síndrome de Estocolmo para referirse a rehenes que sienten este tipo de identificación con aquellos que los captan.
En la actualidad, los negociadores de la policía ya no ven como inusual que se produzca el síndrome de Estocolmo en situaciones de secuestro o abuso. El vínculo emocional con el maltratador es en realidad una estrategia de supervivencia para víctimas de abuso e intimidación.
Como señala el psicólogo Joseph M. Carver, se ha visto que cuatro situaciones o condiciones están presentes y sirven como base del desarrollo del síndrome de Estocolmo:

1. La percepción de una amenaza a la supervivencia física o psicológica y la creencia de que el abusador llevará a cabo la amenaza.

2. La percepción de cierta amabilidad del abusador hacia la víctima.

3. Ausencia de un punto de vista diferente al del abusador.

4. La percepción de la incapacidad de escapar de la situación.

Desde esta perspectiva, la puesta en práctica de esta conducta supuestamente anómala tiene, por tanto, poderosos y profundos justificantes. Lo que puede parecer inexplicable, ilógico o irracional como consecuencia de una visión fragmentada, descontextualizada y superficial, resulta de una lógica implacable cuando se hacen evidentes los mecanismos subyacentes y se atienden a razones de supervivencia en escenarios hostiles. En este contexto se entienden a la perfección las palabras del psiquiatra Bessel van der Kolk: “Cuando la gente está desesperada hace cualquier cosa per sentirse más tranquila y mantener más el control”.
Supervivencia amenazada, respuestas amables por parte de los cuidadores, ausencia de un punto de vista diferente e incapacidad de escapar, son condiciones propias del escenario en el que se encuentra un niño respecto a su entorno próximo. Esto puede explicar pues también, porque en situaciones adversas, cuando el niño o la niña se encuentran en un entorno hostil, en un barril de vinagre, no les queda más remedio que adaptarse a él, defendiendo a quienes les niega, haciéndose propias faltas ajenas y culpabilizándose de la situación. Algo que se puede interiorizar y adoptarse como modelo interno, como marco mental desde el que uno se interpreta y se ve a sí mismo.
Teniendo en cuenta pues las particulares circunstancias en las que se encuentran los niños, deben extremarse las precauciones para crear condiciones en las que se encuentren respetados, tolerados y regulados, recordando que una base afectiva sólida en la infancia posibilita abrirse al mundo de manera segura y confiada, y actúa facilitando un adecuado progreso y evolución tanto a nivel biológico, psicológico como social.