lunes, 25 de mayo de 2020
"CALMARSE DESDE EL CUERPO" és un document que té per objectiu proporcionar recursos corporals eficients a l'abast de tothom per mantenir-se en un estat de calma, pau i serenor.
Treballar des del cos és una excel·lent manera, ràpida i eficient, de poder
regular-nos.
El document té una extensió de 30 pàgines.
Incorpora gràfics i figures per facilitar la comprensió del text i la realització de les pràctiques.
Està redactat en castellà.
INDEX:
El cuerpo al habla
Conciencia corporal
Estados de activación
Prácticas
1 .- Saliva fluida
2 .- Sacudirse
3 .- Descargas involuntarias
4 .- Orbicularis oris
5 .- Conciencia caja torácica
6 .- Push abdominal
7 .- Feedback facial
8 .- Respiración 4 – 7 – 8
9 .- Posturas de Peter Levine
10.- Estimulación bilateral
Algunos pequeños gestos
Algunas citas
Difonc aquest material per Internet.
El seu preu és de 15 €.
Si el voleu rebre m’ho podeu comunicar a l'e-mail: fjfllb@gmail.com
Us enviaré el material com un document PDF adjunt, junt amb el nº de compte on fer l’ingrés.
Salutacions
sábado, 23 de mayo de 2020
Compte amb les màscares
Dr. Karmelo Bizkarra
Mascarillas, respiración y Salud
MASCARILLA, sólo si es obligatorio.
La Dra Natalia Prego Cancelo responde
Això no ho escoltareu al telenoticies.
Això no ho escoltareu al telenoticies.
martes, 12 de mayo de 2020
domingo, 10 de mayo de 2020
viernes, 10 de abril de 2020
domingo, 5 de abril de 2020
martes, 17 de marzo de 2020
lunes, 2 de marzo de 2020
domingo, 23 de febrero de 2020
jueves, 13 de febrero de 2020
lunes, 20 de enero de 2020
sábado, 11 de enero de 2020
Curs GESTIÓ PERSONAL
Hola a tots/es!
Comencem 2020 i una nova edició del curs de Gestió Personal que fem al Guinardó.
Aquest trimestre les dates proposades són:
Data inici: Dimarts 21 – Gener - 2020
Data finalització: Dimarts 10 – Març- 2020
Durada: 8 sessions de 1 h. 30 min. Total: 12 hores
Les sessions són cada dimarts de 19, 15 h a 20, 45 h.
Matrícula: 45 €
Lloc: Coworking Guinardó. C/ Garrotxa 25 – 27. 08041 BCN
(A 5 minuts de Metro L4 i L5 “Maragall”)
PROGRAMA
Pensar la vida o viure la vida?
Què en podem esperar de l’acceptació?
Qüestions pràctiques que poden facilitar el canvi.
Algunes de les qüestions que ens plantegem són:
Com condiciona l’experiència la mirada que tenim de nosaltres mateixos?
Què hi ha de propi i què hi ha d’après en la manera de veure’ns i viure’ns?
Ens podem obrir a mirades alternatives?
Quin és el pes del pensament i el llenguatge en la nostra experiència?
Quines diferències hi ha entre pensar la vida i viure la vida?
Què es vol dir quan es parla d’anar més enllà del pensament?
On rau el poder de l’acceptació?
Podem entendre l’acceptació com un factor anti-estrès i protector del sofriment?
A quins nivells diferents pot actuar l’acceptació?
Els canvis que fem, són sempre un procés?
Què ens pot ajudar a crear condicions per facilitar el canvi?
Nota: si esteu interessats en assistir, s'agraeix notificació prèvia a fjfllb@gmail.com, a fi de poder facilitar el material dels continguts del curs.
Comencem 2020 i una nova edició del curs de Gestió Personal que fem al Guinardó.
Aquest trimestre les dates proposades són:
Data inici: Dimarts 21 – Gener - 2020
Data finalització: Dimarts 10 – Març- 2020
Durada: 8 sessions de 1 h. 30 min. Total: 12 hores
Les sessions són cada dimarts de 19, 15 h a 20, 45 h.
Matrícula: 45 €
Lloc: Coworking Guinardó. C/ Garrotxa 25 – 27. 08041 BCN
(A 5 minuts de Metro L4 i L5 “Maragall”)
PROGRAMA
Pensar la vida o viure la vida?
Què en podem esperar de l’acceptació?
Qüestions pràctiques que poden facilitar el canvi.
Algunes de les qüestions que ens plantegem són:
Com condiciona l’experiència la mirada que tenim de nosaltres mateixos?
Què hi ha de propi i què hi ha d’après en la manera de veure’ns i viure’ns?
Ens podem obrir a mirades alternatives?
Quin és el pes del pensament i el llenguatge en la nostra experiència?
Quines diferències hi ha entre pensar la vida i viure la vida?
Què es vol dir quan es parla d’anar més enllà del pensament?
On rau el poder de l’acceptació?
Podem entendre l’acceptació com un factor anti-estrès i protector del sofriment?
A quins nivells diferents pot actuar l’acceptació?
Els canvis que fem, són sempre un procés?
Què ens pot ajudar a crear condicions per facilitar el canvi?
Nota: si esteu interessats en assistir, s'agraeix notificació prèvia a fjfllb@gmail.com, a fi de poder facilitar el material dels continguts del curs.
jueves, 21 de noviembre de 2019
miércoles, 20 de noviembre de 2019
domingo, 10 de noviembre de 2019
jueves, 17 de octubre de 2019
jueves, 26 de septiembre de 2019
viernes, 2 de agosto de 2019
miércoles, 17 de julio de 2019
sábado, 29 de junio de 2019
lunes, 17 de junio de 2019
jueves, 13 de junio de 2019
Memoria implícita i vivències primerenques
A propòsit de la memòria
implícita i la importància de les experiències primerenques reproduim les
següents paraules del Dr. Gabor Maté:
"Hay una manera
significativa en la que las experiencias tempranas moldean el comportamiento
adulto. Incluso y especialmente aquellas experiencias tempranas de las que no
hay ningún recuerdo.
Resulta que hay dos tipos de
memoria. Existe una memoria explícita que se da cuando se pueden recordar
hechos, detalles, episodios, circunstancias.
Pero la estructura cerebral
llamada hipocampo, que es la que codifica el recuerdo, ni siquiera comienza a desarrollarse
plenamente hasta el año y medio y no está completamente desarrollado hasta
mucho después. Por esa razón casi nadie tiene ningún recuerdo anterior a los 18
meses.
Pero hay otro tipo de
memoria llamada memoria implícita que es, de hecho, una memoria emocional, en
la que el impacto emocional y la interpretación que el niño hace de esas
experiencias emocionales se fijan en el cerebro en forma de circuitos nerviosos
listos para dispararse sin un recuerdo específico.
Por dar un ejemplo, las
personas que son adoptadas tienen muy a menudo un sentimiento permanente de
rechazo. No pueden recordar la adopción. No pueden recordar la separación de la
madre biológica porque no hay nada ahí con que recordar. Pero la memoria
emocional de separación y rechazo está profundamente grabada en sus cerebros.
Por lo tanto, son mucho más propensos a experimentar una sensación de rechazo y
un gran trastorno emocional cuando perciben que son rechazados por otras
personas.
Esto no es exclusivo de
quienes son adoptados, pero es particularmente fuerte en ellos debido a esta
función de la memoria implícita.
Las personas que son
adictas, según todas las investigaciones y mi experiencia, prácticamente todos
los adictos extremos sufrieron considerables abusos de niños o padecieron
severas pérdidas emocionales. Sus memorias emocionales o implícitas son las de
un mundo que no es seguro y que no ayuda, con cuidadores en quienes no se podía
confiar y relaciones que no son lo bastante seguras como para abrirse y
volverse vulnerables. Por ello sus respuestas tienden a ser mantenerse separados de relaciones
realmente íntimas, no confiar en cuidadores, médicos y otras personas que están tratando de
ayudarlos y, generalmente, ver el mundo como un lugar inseguro.
Y ésa es
estrictamente una función de la memoria implícita, la cual a veces tiene que
ver con incidentes que ni siquiera recuerdan".
jueves, 6 de junio de 2019
sábado, 1 de junio de 2019
domingo, 19 de mayo de 2019
miércoles, 15 de mayo de 2019
jueves, 9 de mayo de 2019
lunes, 22 de abril de 2019
sábado, 13 de abril de 2019
lunes, 8 de abril de 2019
viernes, 29 de marzo de 2019
Desactivació (I)
La música és un estímul molt
poderós.
Ella té la capacitat d’ajudar-nos a canviar els nostres estats interns.
Una música determinada, en
un moment determinat, pot ajudar-nos a desactivar-nos i a tornar a la zona d’activació
fisiològica òptima.
Bernward Koch - Anthem
domingo, 3 de marzo de 2019
viernes, 15 de febrero de 2019
sábado, 9 de febrero de 2019
viernes, 25 de enero de 2019
viernes, 18 de enero de 2019
jueves, 6 de diciembre de 2018
Els nens són savis (I)
Heus aquí un nen jugant.
Plenament atent al que fa,
centrat per complert en el moment present,
amb plena acceptació.
Està doncs fent mindfulness,
Potser doncs,
més que ensenyar-los a ells a fer mindfulness,
podem aprendre'n nosaltres, o reaprendre'n,
observant-los.
domingo, 25 de noviembre de 2018
Educació: Mirades crítiques (II)
Entenem com un denominador
comú de totes les mirades crítiques en relació als sistemes educatius dominants
el fet fiar-se de la naturalesa del nen, de confiar plenament en ell en lloc de
dubtar d'ell, d'acceptar-lo incondicionalment en lloc de qüestionar-lo, d’afirmar-lo en lloc
de negar-lo, de deixar-li la iniciativa en lloc d'apostar per l'intervencionisme
arbitrari, d’acompanyar-lo en el seu camí en lloc de dissenyar-li la ruta.
miércoles, 21 de noviembre de 2018
Educació: Mirades crítiques (I)
En societats estructurades a partir de sistemes jeràrquics de poder, que són la immensa majoria, seria ingenu pensar que les elits, aquells que ostenten el poder, estaran per la feina de proposar sistemes educatius que fomentin el desenvolupament de ciutadans lliures, autònoms i emancipats. Els seus interessos s'oposen frontalment al que proposava el naturalista i filòsof anglès Herbert Spencer al segle XIX, quan deia: "L'objecte de l'educació és formar éssers aptes per a governar-se a si mateixos, i no per ser governats pels altres".
domingo, 11 de noviembre de 2018
jueves, 25 de octubre de 2018
viernes, 12 de octubre de 2018
La qüestió del vincle (IV)
Sent, òbviament, el vincle
segur el tipus de vincle més desitjable, s'ha intentat determinar quines característiques
o factors es troben en la seva base. En aquest sentit s'ha proposat que l'origen
d'aquest tipus de vincle es troba en l'èxit de la interacció entre cuidadors i
nen, en la intimitat aconseguida, en la disponibilitat i accessibilitat dels
cuidadors, en la resposta ràpida, afectiva i eficaç a les demandes del nen i en
la coherència de les relacions. S'entén que és d’aquesta manera com els nens
aprenen a sentir-se segurs i estimats, a saber-se valuosos i a confiar en els
altres. Més en concret, s'han descrit com a característiques de les mares que
proporcionen aquest vincle segur:
• Ser cooperadores i
respectar la autonomia del nen.
• Acceptar de bon grat
tenir-ne cura i manifestar plaer en aquesta activitat.
• Ser sensibles i estar
atentes i adaptar-se a les necessitats del nadó.
• Romandre accessibles
estant sempre pendents del nen.
Per a la psicòloga Mary
Ainsworth, una de les figures pioneres i centrals en l'estudi del vincle,
"l'aspecte més important de la conducta materna comunament associat amb la
dimensió seguretat - inseguretat del vincle, que es manifesta de diferents
maneres i en diferents situacions, és la sensibilitat materna davant els senyals
i comunicacions del nadó".
Per sensibilitat parental
s'entén la percepció consistent dels missatges del nadó, una interpretació
precisa d'aquests missatges i una resposta contingent i apropiada als mateixos,
el que promou interaccions sincròniques, oportunes i profitoses.
En la nostra opinió, un
aspecte clau que proporciona el vincle segur rau en el fet de no interferir en
la manifestació de la pròpia naturalesa del nen. El nen és validat i acceptat
incondicionalment, i no és qüestionada la seva forma genuïna de ser. D'aquesta
manera, sense la intromissió de codis arbitraris, se l'acompanya en el seu
procés de maduració. Si tot va bé, el flux vital no s'interromp, la força vital
no és bloquejada, la naturalesa del nen no s'invalida.
El camí cap el
desenvolupament del seu màxim potencial es troba lliure d’obstacles.
domingo, 23 de septiembre de 2018
D'ambients que ajuden
El "verdader self" i el "fals self" són conceptes creats pel pediatra i psiquiatra anglès Donald Winnicott per conceptualitzar dos desenvolupaments possibles del nadó.
Es relacionen amb la possibilitat del nadó de tenir una vivència autèntica
gràcies a l'adaptació que l'ambient pot fer a les seves necessitats o l'opció problemàtica en que és el nadó qui s'ha d'adaptar a l'ambient tenint en
compte que aquest no ho fa amb ell, generant així una vida reactiva i no
espontània.
L'origen del self
verdader és el gest espontani del nen reflectit per la seva mare mentre que el
fals self, sempre reactiu, tindrà el
seu origen en la relació d'acatament al gest de la mare, sobretot si aquest és
imprevisible.
Quan en el marc dels intercanvis primerencs els interessos i
necessitats del cuidador predominen sistemàticament sobre els del cuidat,
aquest, en la situació de dependència vital en la que es troba, no té més remei
que adaptar-s’hi. El cost de la factura que es paga per això és caríssima: la desconnexió
amb un mateix.
Cada necessitat real de
l’infant no atesa o cada negació injusta
va en la línia de la seva invalidació. I de la invalidació es pot passar a
l’auto-invalidació, que és segons la psicòloga Marsha Linehan, l'adopció o
assumpció com a pròpies de les característiques d'un entorn invalidant.
El concepte de mare suficientment bona, elaborat també per Winnicott a la dècada dels cinquanta del segle passat, és un dels punts forts de la seva teoria. Amb aquesta expressió descriu a la mare comuna i corrent, capaç d'acomodar-se a les necessitats del nadó. És la mare que satisfà les necessitats elementals del nadó en el seu estat de dependència absoluta. Una mare que té una capacitat de realitzar una adaptació activa, viva i sensible a les necessitats del seu fill; una mare dedicada a la criança del seu fill. La mare que falla d'una manera fiable; no de manera caòtica.
lunes, 3 de septiembre de 2018
viernes, 20 de julio de 2018
domingo, 15 de julio de 2018
sábado, 7 de julio de 2018
viernes, 29 de junio de 2018
sábado, 9 de junio de 2018
Resiliència. Boris Cyrulnik
Boris Cyrulnik és un referent en el tema de la resiliència. En aquesta entrevista en comenta alguns dels aspectes claus.
"… la mayoría de las veces hay que
llegar a la catástrofe para crear otra manera de vida".
Boris
Cyrulnik
Suscribirse a:
Entradas (Atom)