Qui no ha rebut aquesta
ordre de petit per part d’alguna figura adulta? Una, segurament, d’entre
tantes, i tantes. Una primera qüestió al respecte és: Aquestes ordres atenen a
les necessitats de l’educador o de l’educat? És a dir, quan es donen, es dóna
prioritat als interessos de qui les dóna o de qui les rep? Entenem aquesta com
una qüestió cabdal, doncs permet definir de manera clara i inequívoca el que
seria una educació limitadora i contrària al desenvolupament d’una educació que
fomenta la confiança i la força genuïna de la persona, amb la immensa quantitat
de derivades que això porta associat. I una segona qüestió: quantes vegades
s’han rebut ordres que contravenen la construcció sòlida del nen?
Quan l’educació està
presidida per normes, codis, pautes, esquemes, etc., que són aliens als
interessos reals de l’infant, s’estan creant les condicions perquè es doni una
desconnexió de les seves expressions genuïnes, de la seva pròpia condició, de
la seva identitat, de la seva naturalesa.
Donat l’estat de dependència
essencial que presideix les primeres etapes de la vida, i per una lògica pròpia
de la supervivència, el nen s’adapta, com pot, a les condicions de l’entorn que
el sustenta. El rerefons últim és evitar ser rebutjat o abandonat. En joc hi ha
la vida. Per tant, l’estratègia seria: si perquè m’acceptin m’haig de quedar
quiet, em quedo quiet, per molt que això també em pugui limitar i resultar
lesiu. Escull el mal menor, que no vol dir que sigui petit.
Què passa doncs quan
missatges contraris al que convé pel desenvolupament real s’han convertit en un
codi de seguretat? La situació és que es pot haver incorporat una informació
contrària als interessos propis i autèntics, el compliment de la qual, a la
vegada, està associat a la seguretat. O dit d’una altra manera: allò que
condemna, per exemple una resposta d’ immobilització, és a la vegada, una taula
de salvació. O vist des de la perspectiva inversa, allò que resulta un
comportament que salva en un context disfuncional, condemna a no poder ser o
fer allò que convé.
Aquests codis de seguretat
erronis s’interioritzen, s’automatitzen i es poden aplicar de manera no
conscient, donant per una banda una seguretat defensiva, limitant per una
altra, la plena expansió i la plenitud, que són justament elements bàsics per
una seguretat validant, basada en el que un És. El concepte d’autoinvalidació,
proposat per la psicòloga Marsha Linehan, fa referència al fet que una persona
faci seves les característiques d’un entorn invalidant.
Aquests curtcircuits tenen
conseqüències altament negatives, doncs debiliten i creen de fons una sensació
de vulnerabilitat, de desconfiança, d’indefensió, de vergonya, de bloqueig,
quelcom incompatible amb la seguretat basada en la pròpia força i confiança
incondicional, que tan imprescindible resulta per fer front als desafiaments de
tota mena que la vida planteja i que és la plataforma des d'on tot comença.
No hay comentarios:
Publicar un comentario