Entenem com un denominador
comú de totes les mirades crítiques en relació als sistemes educatius dominants
el fet fiar-se de la naturalesa del nen, de confiar plenament en ell en lloc de
dubtar d'ell, d'acceptar-lo incondicionalment en lloc de qüestionar-lo, d’afirmar-lo en lloc
de negar-lo, de deixar-li la iniciativa en lloc d'apostar per l'intervencionisme
arbitrari, d’acompanyar-lo en el seu camí en lloc de dissenyar-li la ruta.
domingo, 25 de noviembre de 2018
miércoles, 21 de noviembre de 2018
Educació: Mirades crítiques (I)
En societats estructurades a partir de sistemes jeràrquics de poder, que són la immensa majoria, seria ingenu pensar que les elits, aquells que ostenten el poder, estaran per la feina de proposar sistemes educatius que fomentin el desenvolupament de ciutadans lliures, autònoms i emancipats. Els seus interessos s'oposen frontalment al que proposava el naturalista i filòsof anglès Herbert Spencer al segle XIX, quan deia: "L'objecte de l'educació és formar éssers aptes per a governar-se a si mateixos, i no per ser governats pels altres".
domingo, 11 de noviembre de 2018
jueves, 25 de octubre de 2018
viernes, 12 de octubre de 2018
La qüestió del vincle (IV)
Sent, òbviament, el vincle
segur el tipus de vincle més desitjable, s'ha intentat determinar quines característiques
o factors es troben en la seva base. En aquest sentit s'ha proposat que l'origen
d'aquest tipus de vincle es troba en l'èxit de la interacció entre cuidadors i
nen, en la intimitat aconseguida, en la disponibilitat i accessibilitat dels
cuidadors, en la resposta ràpida, afectiva i eficaç a les demandes del nen i en
la coherència de les relacions. S'entén que és d’aquesta manera com els nens
aprenen a sentir-se segurs i estimats, a saber-se valuosos i a confiar en els
altres. Més en concret, s'han descrit com a característiques de les mares que
proporcionen aquest vincle segur:
• Ser cooperadores i
respectar la autonomia del nen.
• Acceptar de bon grat
tenir-ne cura i manifestar plaer en aquesta activitat.
• Ser sensibles i estar
atentes i adaptar-se a les necessitats del nadó.
• Romandre accessibles
estant sempre pendents del nen.
Per a la psicòloga Mary
Ainsworth, una de les figures pioneres i centrals en l'estudi del vincle,
"l'aspecte més important de la conducta materna comunament associat amb la
dimensió seguretat - inseguretat del vincle, que es manifesta de diferents
maneres i en diferents situacions, és la sensibilitat materna davant els senyals
i comunicacions del nadó".
Per sensibilitat parental
s'entén la percepció consistent dels missatges del nadó, una interpretació
precisa d'aquests missatges i una resposta contingent i apropiada als mateixos,
el que promou interaccions sincròniques, oportunes i profitoses.
En la nostra opinió, un
aspecte clau que proporciona el vincle segur rau en el fet de no interferir en
la manifestació de la pròpia naturalesa del nen. El nen és validat i acceptat
incondicionalment, i no és qüestionada la seva forma genuïna de ser. D'aquesta
manera, sense la intromissió de codis arbitraris, se l'acompanya en el seu
procés de maduració. Si tot va bé, el flux vital no s'interromp, la força vital
no és bloquejada, la naturalesa del nen no s'invalida.
El camí cap el
desenvolupament del seu màxim potencial es troba lliure d’obstacles.
domingo, 23 de septiembre de 2018
D'ambients que ajuden
El "verdader self" i el "fals self" són conceptes creats pel pediatra i psiquiatra anglès Donald Winnicott per conceptualitzar dos desenvolupaments possibles del nadó.
Es relacionen amb la possibilitat del nadó de tenir una vivència autèntica
gràcies a l'adaptació que l'ambient pot fer a les seves necessitats o l'opció problemàtica en que és el nadó qui s'ha d'adaptar a l'ambient tenint en
compte que aquest no ho fa amb ell, generant així una vida reactiva i no
espontània.
L'origen del self
verdader és el gest espontani del nen reflectit per la seva mare mentre que el
fals self, sempre reactiu, tindrà el
seu origen en la relació d'acatament al gest de la mare, sobretot si aquest és
imprevisible.
Quan en el marc dels intercanvis primerencs els interessos i
necessitats del cuidador predominen sistemàticament sobre els del cuidat,
aquest, en la situació de dependència vital en la que es troba, no té més remei
que adaptar-s’hi. El cost de la factura que es paga per això és caríssima: la desconnexió
amb un mateix.
Cada necessitat real de
l’infant no atesa o cada negació injusta
va en la línia de la seva invalidació. I de la invalidació es pot passar a
l’auto-invalidació, que és segons la psicòloga Marsha Linehan, l'adopció o
assumpció com a pròpies de les característiques d'un entorn invalidant.
El concepte de mare suficientment bona, elaborat també per Winnicott a la dècada dels cinquanta del segle passat, és un dels punts forts de la seva teoria. Amb aquesta expressió descriu a la mare comuna i corrent, capaç d'acomodar-se a les necessitats del nadó. És la mare que satisfà les necessitats elementals del nadó en el seu estat de dependència absoluta. Una mare que té una capacitat de realitzar una adaptació activa, viva i sensible a les necessitats del seu fill; una mare dedicada a la criança del seu fill. La mare que falla d'una manera fiable; no de manera caòtica.
lunes, 3 de septiembre de 2018
viernes, 20 de julio de 2018
domingo, 15 de julio de 2018
sábado, 7 de julio de 2018
viernes, 29 de junio de 2018
sábado, 9 de junio de 2018
Resiliència. Boris Cyrulnik
Boris Cyrulnik és un referent en el tema de la resiliència. En aquesta entrevista en comenta alguns dels aspectes claus.
"… la mayoría de las veces hay que
llegar a la catástrofe para crear otra manera de vida".
Boris
Cyrulnikmartes, 29 de mayo de 2018
jueves, 17 de mayo de 2018
miércoles, 9 de mayo de 2018
sábado, 5 de mayo de 2018
viernes, 27 de abril de 2018
miércoles, 18 de abril de 2018
miércoles, 11 de abril de 2018
Palabras de un maestro
"El principal deber de esta
escuela es el de producir esclavos asalariados y obedientes.
Yo me paso la vida enseñándoos cosas
que no tienen valor alguno.
Os enseño grandes divisiones con
cifras que representan dinero que puede ser contado.
Mi tarea es la de procurar que
aprendáis a leer y a escribir de manera que paséis a manos de esos grandes
maestros, los magnates, que son dueños de la prensa, para que vosotros aceptéis
lo que ellos quieran.
Aprenderéis a apreciar el hecho de
que unos disparos hechos en un apartamento de West End son de mucho mayor
impacto que las condiciones en que se encuentra la clase trabajadora de la
India.
Mi cometido es el de disciplinaros
para obligaros a que me respetéis porque yo represento a la autoridad y porque
vosotros os pasaréis la vida obedeciendo a la autoridad.
Al llamarme "señor" os
estáis preparando para vuestra vida de inferioridad y servilismo.
Si os hablo sobre el Imperio, lo hago con la esperanza (no mía,
por cierto) de que llegaréis a ser buenos patriotas y de que moriréis
gustosamente para proteger al gran imperio que está más allá de las paredes que
vosotros tenéis siempre a la vista.
En resumen, muchachos, de vosotros
depende que nuestro sistema de clase capitalista, de ricos y pobres, de
explotadores y explotados, continúe hacia un éxito mayor."
Alexander S. Neill
jueves, 5 de abril de 2018
Síndrome de Estocolmo e infancia en barriles de vinagre.
El 23 de agosto de 1973, en
Estocolmo, capital de Suecia, tuvo lugar un atraco con rehenes. Jan Erik
Olsson, un presidiario de permiso entró en el banco Kreditbanken de
Norrmalmstorg, en el centro de la ciudad. Al ser alertada la policía, dos
oficiales llegaron de forma casi inmediata. El atracador hirió uno de ellos y
mandó al segundo sentarse y cantar. Había tomado cuatro rehenes y exigió tres
millones de coronas suecas, un vehículo y dos armas. El gobierno se vio
obligado a colaborar y le concedió llevar a Clarck Olofsson, amigo del
delincuente. Así comenzaron las negociaciones entre el atracador y la policía.
Ante la sorpresa de todos, Kristin Ehnmark, una de los rehenes, no sólo
mostraba su temor a una actuación policial que acabara en tragedia sino que
llegó a resistirse a la idea de un posible rescate. Según decía, se sentía
segura.
Después de seis días de retención y
amenazas por parte del secuestrador, del lado del cual se puso Ehnmark, la
policía decidió actuar y se produjo la rendición. Nadie resultó herido. Durante
todo el proceso judicial, los secuestrados se mostraron reacios a testificar
contra los que habían sido sus captores y aún hoy manifiestan que se sentían
más aterrados por la policía que los ladrones que los retuvieron. El
criminólogo Nils Bejerot acuñó poco después y consecuencia de aquel caso, el
término Síndrome de Estocolmo para referirse a rehenes que sienten este tipo de
identificación con aquellos que los captan.
En la actualidad, los negociadores
de la policía ya no ven como inusual que se produzca el síndrome de Estocolmo
en situaciones de secuestro o abuso. El vínculo emocional con el maltratador es
en realidad una estrategia de supervivencia para víctimas de abuso e
intimidación.
Como señala el psicólogo Joseph M.
Carver, se ha visto que cuatro situaciones o condiciones están presentes y
sirven como base del desarrollo del síndrome de Estocolmo:
1. La percepción de una amenaza a la
supervivencia física o psicológica y la creencia de que el abusador llevará a
cabo la amenaza.
2. La percepción de cierta
amabilidad del abusador hacia la víctima.
3. Ausencia de un punto de vista
diferente al del abusador.
4. La percepción de la incapacidad
de escapar de la situación.
Desde esta perspectiva, la puesta en
práctica de esta conducta supuestamente anómala tiene, por tanto, poderosos y
profundos justificantes. Lo que puede parecer inexplicable, ilógico o
irracional como consecuencia de una visión fragmentada, descontextualizada y
superficial, resulta de una lógica implacable cuando se hacen evidentes los
mecanismos subyacentes y se atienden a razones de supervivencia en escenarios
hostiles. En este contexto se entienden a la perfección las palabras del
psiquiatra Bessel van der Kolk: “Cuando la gente está desesperada hace
cualquier cosa per sentirse más tranquila y mantener más el control”.
Supervivencia amenazada, respuestas
amables por parte de los cuidadores, ausencia de un punto de vista diferente e
incapacidad de escapar, son condiciones propias del escenario en el que se
encuentra un niño respecto a su entorno próximo. Esto puede explicar pues
también, porque en situaciones adversas, cuando el niño o la niña se encuentran
en un entorno hostil, en un barril de vinagre, no les queda más remedio que
adaptarse a él, defendiendo a quienes les niega, haciéndose propias faltas
ajenas y culpabilizándose de la situación. Algo que se puede interiorizar y
adoptarse como modelo interno, como marco mental desde el que uno se interpreta
y se ve a sí mismo.
Teniendo en cuenta pues las
particulares circunstancias en las que se encuentran los niños, deben
extremarse las precauciones para crear condiciones en las que se encuentren
respetados, tolerados y regulados, recordando que una base afectiva sólida en
la infancia posibilita abrirse al mundo de manera segura y confiada, y actúa
facilitando un adecuado progreso y evolución tanto a nivel biológico,
psicológico como social.
lunes, 26 de marzo de 2018
jueves, 22 de marzo de 2018
La qüestió del vincle (II)
A partir de les relacions amb els cuidadors principals, s'han descrit diferents patrons o estils de vincle. La divisió fonamental s'estableix entre vincle segur i vincle insegur, dins el qual s'han establert, al seu torn, alguns subtipus.
VINCLE SEGUR
Entre les seves característiques s'han descrit:
• Confiança en la disponibilitat, l'atenció dels senyals de necessitat, la seva comprensió i l'ajuda que la figura parental li donarà en situacions adverses.
• Proporciona al nen una base de seguretat i l'anima a explorar el món i li proporciona un refugi on reconfortar-se en situacions de tristesa, ansietat o temor.
• Dóna lloc a sentiments de pertinença, d'acceptació de si mateix i de confiança.
• Provoca una recerca activa de contacte amb la mare i genera respostes adequades davant seu.
• Facilita el desenvolupament de la conducta pro-social: cooperació, autocontrol, altruisme ...
• És la base de l'empatia, entesa com la capacitat de percebre les emocions de l'altre i respondre en conseqüència.
VINCLE INSEGUR RESISTENT - AMBIVALENT
Entre les seves característiques s'han descrit:
• No té la certesa que la figura parental estigui disponible o preparada per respondre. Aquesta modalitat la crea una figura parental que unes vegades està disponible i d'altres no. La presència de la mare no calma després d'una absència curta.
• Manifestació d'ambivalència: pot reaccionar cap a la mare amb còlera, rebutjant el contacte o la interacció, i tot seguit buscar ansiosament el contacte. S'observa una oscil·lació entre recerca i rebuig de la mare
• L'exploració del món genera ansietat: no exploració.
• Propensió a l'angoixa de separació: tendeix a arrapar-se.
• Mostra prolongada i exagerada de ràbia, por, malestar.
VINCLE INSEGUR FUGISSER - EVITATIU
Entre les seves característiques s'han descrit:
• Els nens que han adquirit aquest patró de conducta han experimentat que, en realitat, no poden comptar amb les seves figures de vincle, no els estimen, no els valoren o no tenen capacitat per ajudar-los.
• Tendència a ignorar o esquivar la mare o cuidador/a. Evitació del contacte o la mirada.
• Intenta viure la pròpia vida emotiva sense el suport i l'amor dels altres. Tendència a l'autosuficiència.
• Impressió d'indiferència o fredor amb l'adult.
• L'evitació per part del nen pot amplificar la conducta parental podent-se establir un cercle viciós.
VINCLE INSEGUR DESORGANITZAT - DESORIENTAT
Aquest estil de vincle no és un patró fàcil d'entendre, i no és acceptat per tots els autors, sent en ocasions considerat més aviat com un calaix de sastre, on es col·loca als nens amb un comportament inadequat i contradictori.
Aquest tipus de vincle pot ser vist com una barreja dels dos estils insegurs anteriorment descrits, perquè s'observa ansietat i evitació alhora.
Les causes d'aquest suposat quart patró es venen considerant sempre molt greus, indicant.se amb freqüència el fet d'haver patit maltractament o rebuig molt actiu per part dels cuidadors.
La incoherència d'aquest patró fa difícil la seva descripció, encara que sol destacar-se:
• Model relacional de caràcter caòtic. Canvis inesperats i aparentment incomprensibles en les relacions amb els altres.
• Confusió i desorganització.
• Oscil·lació desorganitzada entre recerca i evitació.
• Tendència a destruir joguines o objectes.
• Tendència a tenir conductes estereotipades.
• Relacions conflictives amb els companys.
VINCLE SEGUR
Entre les seves característiques s'han descrit:
• Confiança en la disponibilitat, l'atenció dels senyals de necessitat, la seva comprensió i l'ajuda que la figura parental li donarà en situacions adverses.
• Proporciona al nen una base de seguretat i l'anima a explorar el món i li proporciona un refugi on reconfortar-se en situacions de tristesa, ansietat o temor.
• Dóna lloc a sentiments de pertinença, d'acceptació de si mateix i de confiança.
• Provoca una recerca activa de contacte amb la mare i genera respostes adequades davant seu.
• Facilita el desenvolupament de la conducta pro-social: cooperació, autocontrol, altruisme ...
• És la base de l'empatia, entesa com la capacitat de percebre les emocions de l'altre i respondre en conseqüència.
VINCLE INSEGUR RESISTENT - AMBIVALENT
Entre les seves característiques s'han descrit:
• No té la certesa que la figura parental estigui disponible o preparada per respondre. Aquesta modalitat la crea una figura parental que unes vegades està disponible i d'altres no. La presència de la mare no calma després d'una absència curta.
• Manifestació d'ambivalència: pot reaccionar cap a la mare amb còlera, rebutjant el contacte o la interacció, i tot seguit buscar ansiosament el contacte. S'observa una oscil·lació entre recerca i rebuig de la mare
• L'exploració del món genera ansietat: no exploració.
• Propensió a l'angoixa de separació: tendeix a arrapar-se.
• Mostra prolongada i exagerada de ràbia, por, malestar.
VINCLE INSEGUR FUGISSER - EVITATIU
Entre les seves característiques s'han descrit:
• Els nens que han adquirit aquest patró de conducta han experimentat que, en realitat, no poden comptar amb les seves figures de vincle, no els estimen, no els valoren o no tenen capacitat per ajudar-los.
• Tendència a ignorar o esquivar la mare o cuidador/a. Evitació del contacte o la mirada.
• Intenta viure la pròpia vida emotiva sense el suport i l'amor dels altres. Tendència a l'autosuficiència.
• Impressió d'indiferència o fredor amb l'adult.
• L'evitació per part del nen pot amplificar la conducta parental podent-se establir un cercle viciós.
VINCLE INSEGUR DESORGANITZAT - DESORIENTAT
Aquest estil de vincle no és un patró fàcil d'entendre, i no és acceptat per tots els autors, sent en ocasions considerat més aviat com un calaix de sastre, on es col·loca als nens amb un comportament inadequat i contradictori.
Aquest tipus de vincle pot ser vist com una barreja dels dos estils insegurs anteriorment descrits, perquè s'observa ansietat i evitació alhora.
Les causes d'aquest suposat quart patró es venen considerant sempre molt greus, indicant.se amb freqüència el fet d'haver patit maltractament o rebuig molt actiu per part dels cuidadors.
La incoherència d'aquest patró fa difícil la seva descripció, encara que sol destacar-se:
• Model relacional de caràcter caòtic. Canvis inesperats i aparentment incomprensibles en les relacions amb els altres.
• Confusió i desorganització.
• Oscil·lació desorganitzada entre recerca i evitació.
• Tendència a destruir joguines o objectes.
• Tendència a tenir conductes estereotipades.
• Relacions conflictives amb els companys.
lunes, 19 de marzo de 2018
jueves, 1 de marzo de 2018
martes, 27 de febrero de 2018
jueves, 22 de febrero de 2018
Estigues quiet!
Qui no ha rebut aquesta
ordre de petit per part d’alguna figura adulta? Una, segurament, d’entre
tantes, i tantes. Una primera qüestió al respecte és: Aquestes ordres atenen a
les necessitats de l’educador o de l’educat? És a dir, quan es donen, es dóna
prioritat als interessos de qui les dóna o de qui les rep? Entenem aquesta com
una qüestió cabdal, doncs permet definir de manera clara i inequívoca el que
seria una educació limitadora i contrària al desenvolupament d’una educació que
fomenta la confiança i la força genuïna de la persona, amb la immensa quantitat
de derivades que això porta associat. I una segona qüestió: quantes vegades
s’han rebut ordres que contravenen la construcció sòlida del nen?
Quan l’educació està
presidida per normes, codis, pautes, esquemes, etc., que són aliens als
interessos reals de l’infant, s’estan creant les condicions perquè es doni una
desconnexió de les seves expressions genuïnes, de la seva pròpia condició, de
la seva identitat, de la seva naturalesa.
Donat l’estat de dependència
essencial que presideix les primeres etapes de la vida, i per una lògica pròpia
de la supervivència, el nen s’adapta, com pot, a les condicions de l’entorn que
el sustenta. El rerefons últim és evitar ser rebutjat o abandonat. En joc hi ha
la vida. Per tant, l’estratègia seria: si perquè m’acceptin m’haig de quedar
quiet, em quedo quiet, per molt que això també em pugui limitar i resultar
lesiu. Escull el mal menor, que no vol dir que sigui petit.
Què passa doncs quan
missatges contraris al que convé pel desenvolupament real s’han convertit en un
codi de seguretat? La situació és que es pot haver incorporat una informació
contrària als interessos propis i autèntics, el compliment de la qual, a la
vegada, està associat a la seguretat. O dit d’una altra manera: allò que
condemna, per exemple una resposta d’ immobilització, és a la vegada, una taula
de salvació. O vist des de la perspectiva inversa, allò que resulta un
comportament que salva en un context disfuncional, condemna a no poder ser o
fer allò que convé.
Aquests codis de seguretat
erronis s’interioritzen, s’automatitzen i es poden aplicar de manera no
conscient, donant per una banda una seguretat defensiva, limitant per una
altra, la plena expansió i la plenitud, que són justament elements bàsics per
una seguretat validant, basada en el que un És. El concepte d’autoinvalidació,
proposat per la psicòloga Marsha Linehan, fa referència al fet que una persona
faci seves les característiques d’un entorn invalidant.
Aquests curtcircuits tenen
conseqüències altament negatives, doncs debiliten i creen de fons una sensació
de vulnerabilitat, de desconfiança, d’indefensió, de vergonya, de bloqueig,
quelcom incompatible amb la seguretat basada en la pròpia força i confiança
incondicional, que tan imprescindible resulta per fer front als desafiaments de
tota mena que la vida planteja i que és la plataforma des d'on tot comença.
viernes, 16 de febrero de 2018
domingo, 11 de febrero de 2018
La importància dels primers anys (II)
Que el que passa als primers
anys té un impacte fonamental en la vida de les persones és una visió que
recull un ampli consens, i són molts els autors i els models que s’han
focalitzat en aquesta qüestió.
Com assenyala el psicòleg
André Sassenfeld, al començament del segle passat, Sigmund Freud va establir el
paradigma central que regeix la gran majoria dels enfocaments psicoterapèutics
profunds: les experiències infantils determinen l'establiment de les característiques
generals de la personalitat adulta. I amb això, també són l'element etiològic
fonamental que causa tant l'aparició dels símptomes psíquics i psicosomàtics
que constitueixen els trastorns psicològics, com la forma específica que
aquests assumeixen.
A més de l’esmentat Freud,
podem assenyalar entre els autors clàssics de referència que han treballat
sobre l’impacte de la primera etapa de la vida i han fet importants aportacions
al respecte a:
+ John Bowlby i la seva
teoria del vincle.
+ Erik Erikson i la seva
teoria del desenvolupament psicosocial
+ Wilhelm Reich. Entre les
seves moltes aportacions trobem la de la personalitat nuclear primària.
+ Donald Winnicott i la seva
mare suficientment bona.
+ Carl Rogers i la seva
necessitat d’acceptació positiva incondicional.
+ Theodore Millon i el
desenvolupament dels trastorns de personalitat.
+ Arthur Janov i la seva
proposta del crit primal.
+ Heinz Kohut i la seva
teoria del narcisisme.
I en l’àmbit de l’educació
trobem també aportacions de gran transcendència, com les de:
+ Maria Montessori i el seu
mètode educatiu.
+ Alexander S. Neill i
l’escola de Summerhill.
El psiquiatra Jorge Tizón
comenta al respecte: “Tant la meva experiència com els meus estudis
coincideixen amb el que la literatura científica internacional està aportant en
aquests anys: que les bases de la salut, la salut mental, els estils o hàbits
de vida, les formes d'aprenentatge, l'elaboració del dol, relacions socials,
relacions sexuals i tants altres elements de la vida personal, emocional i
social, es conformen en els quatre o cinc primers anys de la vida”.
Per la seva banda, el
psicòleg John Read assenyala: "En els primers cinc anys de vida el cervell
desenvolupa els seus vincles. Es necessita una relació segura i afectiva amb un
adult per en un futur afrontar els esdeveniments. Al món només un petit percentatge
pot oferir això als nens. Ocupem-nos d'això I tindrem millors societats".
Al nostre entendre, quan tot
va bé en aquest etapa, la naturalesa pròpia del nen és acceptada, respectada i
validada, i d'aquesta manera es pot mantenir en el seu eix. I és sobre aquesta
base que llavors es van produint els molts i diferents aprenentatges que
permeten un òptim desenvolupament i que van en la direcció inequívoca de
ajudar-lo a ser un individu autònom.
jueves, 8 de febrero de 2018
lunes, 5 de febrero de 2018
miércoles, 31 de enero de 2018
lunes, 29 de enero de 2018
La qüestió del vincle (I)
La necessitat del nadó d'estar proper a la seva mare, de ser bressolat en braços, protegit i cuidat ha estat estudiada també científicament. Va ser el psiquiatre anglès John Bowlby qui va proposar, a mitjans del segle passat, l'anomenada Teoria del Vincle. El vincle és un llaç afectiu fort i durador que s'estableix entre el nen i la persona més propera a ell, generalment la mare. El vincle és el lligam que es forma amb aquella persona que aporta seguretat, consol i protecció; aquella persona la proximitat, comunicació o contacte de la qual permet recuperar la seguretat perduda en els moments d'indefensió i a qui es recorre quan ens sentim amenaçats.
El vincle té una funció adaptativa que facilita la supervivència pel fet de mantenir el nadó a prop de l'adult mentre no és autònom. Fruit d'aquest tipus d'interacció sensible, el nadó desenvoluparà sistemes de regulació de l'estrès interns. Des de la teoria del vincle es manté que una sòlida base afectiva durant la infància possibilita el fet d'obrir-se al món físic i social amb seguretat i confiança, actuant com a facilitadora d'una adequada evolució biosocial, cognitiva i psicosocial. La teoria del vincle és una de les aportacions de major impacte i rellevància de la psicologia del segle passat.
El vincle té una funció adaptativa que facilita la supervivència pel fet de mantenir el nadó a prop de l'adult mentre no és autònom. Fruit d'aquest tipus d'interacció sensible, el nadó desenvoluparà sistemes de regulació de l'estrès interns. Des de la teoria del vincle es manté que una sòlida base afectiva durant la infància possibilita el fet d'obrir-se al món físic i social amb seguretat i confiança, actuant com a facilitadora d'una adequada evolució biosocial, cognitiva i psicosocial. La teoria del vincle és una de les aportacions de major impacte i rellevància de la psicologia del segle passat.
viernes, 26 de enero de 2018
jueves, 25 de enero de 2018
Suscribirse a:
Entradas (Atom)